De elektrische fiets is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Je hebt ze in allerlei soorten. Denk bijvoorbeeld aan de ‘gewone’ elektrische fiets. Dit is een fiets die door de meeste mensen wordt gebruikt. Er zijn ook elektrische bakfietsen op de markt om het vervoer van spullen te vergemakkelijken. Verder heb je de speed pedelec. Dat zijn de snelheidsmonsters onder de elektrische fietsen. Deze fietsen kunnen tot en met 45 kilometer per uur halen. Nu kwam ik er laatst achter dat er ook een elektrische moederfiets is. Op zich logisch natuurlijk maar ik had er zelf niet bij stil gestaan dat deze ook bestaan.

Elektrische moederfiets

Zelf vind ik het echt een ideale uitvinding. Als moderne moeder (en vader) is het belangrijk dat je de drukke bezigheden goed kan plannen. Het is belangrijk dat je je energie goed kan verdelen over dingen die echt belangrijk zijn. Hoewel fietsen gezond is, kost het je soms ook meer moeite dan gedacht. Veel mensen pakken dan vaak de auto in plaats van de fiets. Nu kan daar dus verandering in komen. Je kan lekker fietsen in de buitenlucht zonder dat het al te veel energie kost.

De elektrische moederfiets werkt precies hetzelfde als een ‘gewone’ elektrische fiets. Als er meer weerstand is voor de fiets (bijvoorbeeld een berg of een heuveltje) gaat de fiets harder werken. Je kunt de mate van ondersteuning zelf instellen. Je kan dus zelf bepalen hoeveel ‘werk’ je zelf wilt gaan doen. Toch zijn er ook een aantal verschillen. Ik zal er hieronder een aantal opnoemen.

Verschil

Een van de verschillen is dat er is gekeken naar het model van de fiets. Hierin is het model van de moederfiets overgenomen. Dit houdt in dat er een lage instap is. Je kunt dus gemakkelijker opstappen. Verder is er genoeg ruimte gemaakt voor het plaatsen van kinderzitjes. Op die manier kan je kind veilig plaatsnemen op de fiets.
Een ander verschil is de stevige standaard. Het is een soort dubbele standaard die voor extra stabiliteit zorgt. Het voorkomt het omvallen van de fiets.
Verder zijn sommige fietsen uitgerust met stuurblokkering. Dit houdt in dat het stuur niet kan omklappen en de fiets dus niet zal omvallen.

Testrit

Als je interesse hebt, lijkt het me verstandig om eerst een testritje te maken zodat je kan kijken of het iets voor je is. Dit is bij de meeste fietsenwinkels wel mogelijk. Misschien fiets je er straks wel zo mee weg!