Als beginnende ondernemers heb je veel aan je hoofd. Als je hebt besloten om een deel van de marketing zelf uit te voeren, kan daar erg veel tijd in gaan zitten. Dit kan veel stress opleveren en daar wordt je niet vrolijk van. Echter kun je dit soort werk ook uitbesteden aan bedrijven die gespecialiseerd zijn in de vorm van marketing die jij wenst te gebruiken. Maar welke vormen van marketing bestaan er?

Google AdWords

Er bestaan veel soorten marketing. Allereerst is er de Search Engine Advertising waarbij de webshop advertenties plaatst bij bekende zoekmachines. Een van de meest bekende zoekmachines is natuurlijk Google. Zodoende bestaat er een aparte vorm van Search Engine Advertising voor Google, ook wel Google Ads genoemd. Met deze vorm van marketing probeer je direct in contact te komen met de klant. Zodoende kan je dus op korte termijn een directe stijging van de verkopen gaan zien met deze vorm van marketing. Echter komt er veel meer bij kijken dan het enkel plaatsen van een advertentie. Er moet gekeken worden op welke tijdstippen jouw doelgroep vooral actief is en welke aanpak het beste werkt binnen deze doelgroep. Er kan veel tijd in gaan zitten om dit allemaal uit te zoeken. Zodoende kiezen veel bedrijven ervoor op gespecialiseerde bedrijven in te huren en doen ze dus AdWords uitbesteden. Deze bedrijven gaan dan op korte termijn een groei in de bezoekersaantallen van de webshops realiseren. Vaak doe je dit door middel van automatisering, dit scheelt namelijk erg veel tijd.

Search Engine Optimization

Behalve Search Engine Advertising bestaat er ook Search Engine Optimization. Bij deze vorm van marketing wordt er op lange termijn gewerkt aan de naamsbekendheid van de webshop. Dit doe je door de webshop hoger te laten komen bij het aantal hits van bekende zoekmachines. Dit resulteert dus niet in een directe stijging van de bezoekers, maar probeert op lange termijn een grotere klantenkring en naamsbekendheid te verkrijgen. Ook deze vorm van marketing kan je uitbesteden.

E-mail Marketing

Naast Search Engine Optimization bestaat er natuurlijk ook nog E-mail Marketing. Bij deze vorm van marketing wordt er direct contact opgenomen met de klant. Dus deze vorm zorgt net als Search Engine Advertising voor een directe toename van bezoekers van de webshop. Het verschil is echter dat je e-mails veel persoonlijker kunt maken. Zodoende kunnen e-mails behalve voor een direct resultaat op de verkopen ook ingezet kan worden om de klantenkring te behouden of te vergroten. Uiteraard kan ook deze vorm van marketing uitbesteed worden aan een gespecialiseerd bedrijf.